top of page
Zoeken
  • anoesjka1

Vissers, boeren en Limburg

Wat begon als een kleine oproep op Facebook... :Ik verzamel voor Limburg. Wat kun je missen voor deze mensen?

Ik had nooit kunnen bedenken wat het effect zou zijn.

Mijn vriendin op Urk dacht dat het een goed idee zou zijn om dit berichtje te delen in de plaatselijke groepen. En zoals de Urkers bekend staan: groots werd er gereageerd. Kleding, eten, meubels, schoonmaak spullen, luiers, speelgoed, dekens, matrassen, hele babykamers, je kunt het zo gek niet bedenken of de Urkers doneerden.

Als snel kreeg ik dan ook een berichtje van mijn vriendin dat haar huis vol stond. Maar gelukkig, er was een loods belangeloos beschikbaar gesteld, waar de spullen heen konden.... Zo typisch voor de Urkers.

Ondertussen hadden ook vrienden uit andere delen van Nederland de oproep gelezen en waren gaan verzamelen.

In Leeuwarden hadden een stel lieverds de oproep gedeeld in diverse Friese groepen. En ook de Friezen pakten groots uit. Al snel stonden de beide kinderkamers en een deel van het souterrain vol spullen. Nieuwe pakken honden- en kattenvoer, nieuwe kinderkleding, nog meer eten, het was veel.

Maar ook in gemeente Steenwijkerland, IJmuiden, Kampen, Zwolle, Drenthe, Leeuwarden, St Annaparochie... Overal kwamen berichtjes vandaan dat er gedoneerd was.





En uit onverwachte hoek kwam er nog meer hulp: Defend.

Wie kent ze niet? De Defend groepen, de krijgers in het zwart die tijdens het politiegeweld bij de demo's, de demonstranten beschermen. Maar deze keer lieten ze zien dat ze, net als wij, gewone pappa's en mamma's zijn. Dat bescherming niet alleen vechten is, maar ook verbinden. Ze hebben geholpen met verzamelen, sjouwen en netwerken.

Allemaal gewone mensen met een warm hart, die graag iets wilden doen voor het getroffen Limburg. Mensen die zich realiseerden dat het voor de Limburgers verschrikkelijk is om alles kwijt te raken, om huis en haard te moeten verlaten om jezelf te redden.

Uiteraard waren de hartverwarmende verhalen over de boeren, die zich massaal hadden gemeld om te helpen, ook bij ons bekend. Wie kent de foto niet van het echtpaar dat voorop een John Deere zat, op weg naar veiligere grond.


Maar ondertussen was er hier in het Noorden zo veel verzameld, dat het nooit in mijn autootje zou passen. Mijn goede bedoelingen liepen weer eens volledig uit de hand. En wederom stond Urk op. Gratis was er een vrachtwagen beschikbaar gesteld om de spullen weg te brengen. Vanaf maandag 17.00 u tot dinsdagochtend 04.00u stond de wagen afgetankt voor ons klaar.

Dus verschillende locaties, heel veel spullen.... Hoe ging ik voor elkaar krijgen dat alles op Urk kwam. En wie brengt de vrachtwagen heen en weer?

En daar kwam Defend weer om de hoek. Via hun connecties kreeg ik voor maandag, heel de dag, een bus met aanhanger en chauffeur mee. En ook brachten ze me in contact met een boer die groot rijbewijs heeft en die met alle liefde de vrachtwagen heen en weer wilde brengen.


En zo werd ik op maandagochtend om 09.00u opgehaald met alle spullen die ondertussen in mijn huis stonden. Het werd een strakke planning. Eerst naar Leeuwarden. Dat was gelijk een goede work-out. Ik ben nog blij dat deze lieverds niet op de derde verdieping wonen...







Daarna naar Oldemarkt. Daar had het gezin van de boer het nodige verzameld. De oudste dochter van 6 jaar, was zelf door haar speelgoed gegaan om dingen weg te geven aan de kinderen in Limburg. Op zondag had ze me al uitleg gevraagd, hoe het kan dat mensen alles kwijt raakten. Ze had zelfs een van haar prinsessenjurken gedoneerd. Haar kleine zusje van 3 jaar heeft dapper geholpen de spullen in te laden en de jongste zoon van 4 jaar heeft geholpen in de loods op Urk om uit te laden. Een heel gezin dat zich inzet voor anderen, hoe mooi is dat?


Uiteraard kregen we op Urk nadat we uitgeladen hadden lekker eten: een bak vers gemaakte tomatensoep, met brood en een heerlijke vissalade, zodat we de volgende ronde konden gaan doen.


Twee adressen in Kampen, wakkere mensen die hun steentje wilden bijdragen. Het was misschien niet heel veel, maar goede spullen. Netjes klaargezet bij de voordeur.

En door naar Zwolle, waar een lieve dame met hulp van haar dochter en een goede vriendin van haar ook weer veel spullen had verzameld en gedoneerd. Zware dozen eten en drinken, dekens, bedden, handdoeken, noem het maar weer, het stond er.


Dus weer volgeladen weer terug naar Urk, waar ondertussen de vrachtwagen ook was. Gelukkig ontbrak de jeugd van Urk niet bij het laden van de vrachtwagen, zodat we lekker vlot konden laden.


Ondertussen had ik weer contact gehad met een dame uit Limburg zelf, die geregeld had dat we de spullen naar een centraal verzamelpunt konden brengen, zodat we niet helemaal naar Heerlen hoefden (en weer terug). En daar waren weer mensen verzameld om te helpen met lossen. Het is een indrukwekkende stapel hulpgoederen geworden.

Uiteindelijk heeft de boer die gereden had, me netjes thuis gebracht, waar we samen nog een biertje hebben gedronken op de goede afloop.


Ik ben zo verschrikkelijk onder de indruk van de samenwerking, de verbinding, de gulheid, de warmte en liefde die ik heb mogen meemaken na mijn kleine oproep. Zo veel mensen die belangeloos tijd, geld, ruimte, materiaal, goederen, liefde en spierkracht hebben gegeven. Ik wil iedereen dan ook, vanuit het diepst van mijn hart, bedanken.


Speciale dank aan:

J. Koffeman BV, Urker Vishandel, voor de vrachtwagen,

Kloeze V.O.F Ruinen, alles mbt tuin- en parkmachines, voor zijn uren, bus en aanhanger,

J. Pereboom, Melkveehouderij en Akkerbouw, voor zijn kostbare tijd,

Defend Steenwijkerland en Defend Friesland, voor hun totale inzet,

Gerda, Mike, Hagar, Theo, Jan, Antje, Margriet, Teun, Pieter, Claudia, Klaas, Mieke, voor hun warme hart

en iedereen die bijgedragen heeft.

Bless you all!!!!!



616 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page